© Comité Alhambra 2024 - www.comitealhambra.be - www.facebook.com/quartieralhambra - comitealhambra@gmail.com
Comité Alhambra
Good Move Kaaienwijk / Alhambra Sinds 16 augustus 2022 is er een nieuw circulatieschema in de Vijfhoek. Dat nieuwe circulatieschema is de lokale uitvoering van Good Move, het mobiliteitsplan van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Sinds de invoering van het nieuwe circulatieplan rijden er zeker 19 procent minder auto’s rond in de Vijfhoek dan ervoor. Het fietsverkeer groeide dan weer met een vijfde. De reistijden bleven vrijwel ongewijzigd. Terwijl andere gemeenten struikelen over Good Move lijkt de invoering in Brussel-Stad daarmee een succes. Meer: https://www.brussel.be/goodmove Overzicht 2020 - 2024 2023 Philippe Close, le bourgmestre de Bruxelles, est notre invité de ce dimanche: «La drogue est partout dans notre société et on fait comme si elle n’existait pas» - SudInfo - 03/03/2024 … ‘On a fait beaucoup de procès à ce plan de mobilité. Aujourd’hui, le mot Good Move, c’est comme Voldemort dans Harry Potter, ou comme le piétonnier à une certaine époque. C’est vrai que nous avons dû aller sur le terrain pour mieux l’expliquer. Je l’ai fait avec des groupes de quartier pour bien affiner le plan et apaiser la circulation. La ville est plus calme et plus sûre aujourd’hui. On a aussi parfois des situations particulières : par exemple, quand les gens du Sablon se plaignent du plan Good Move, je rappelle que l’on n’a rien changé là-bas. Maintenant, dans l’ensemble du plan, on doit enlever les blocs de béton et créer de vrais espaces verts. Un bel exemple, c’est la porte de Ninove. J’y crois d’autant plus que je ne vois pas des faillites partout. Ce que l’on fait à Bruxelles se réalise partout en Europe.’ … 2023 ‘Good Move: une baisse de 20% du trafic automobile dans le Pentagone’ - Le Soir - 16/02 Après six mois de circulation à la sauce « Good Move » dans le Pentagone bruxellois, la Ville de Bruxelles en tire un premier bilan positif. Elle affirme que les changements observés sont « conformes aux attentes », avec moins de transit automobile à travers le centre et davantage d’espace pour piétons et cyclistes. ‘19 % de circulation en moins dans le Pentagone depuis l’instauration de Good Move : voici le bilan des six premiers mois’ - DH. net - 16/02 Six mois après l’implémentation du plan de circulation Good Move dans le Pentagone bruxellois, le cabinet de l’échevin Bart Dhondt (Groen) livre ses premiers résultats. Selon les comptages réalisés à 74 carrefours bruxellois le 21 octobre 2021 et le 8 novembre 2022 entre 8 et 9h et entre 17 et 18h, le nombre de voitures a baissé de 19 % dans le Pentagone et de 16 % sur la Petite Ceinture. Le temps de parcours n’a quant à lui presque pas changé. ‘Een vijfde minder autoverkeer in de Vijfhoek door Good Move’ - Bruzz - 16/02 Sinds de invoering van het nieuwe circulatieplan rijden er zeker 19 procent minder auto’s rond in de Vijfhoek dan ervoor. Het fietsverkeer groeide dan weer met een vijfde. Terwijl andere gemeenten struikelen over Good Move lijkt de invoering in Brussel-Stad daarmee een succes. 2022 Al met al vrij rustig deze ochtend met de invoering van het nieuwe circulatieschema GoodMove voor de Vijfhoek: 16/08 Nu op de Oeverpoort, de ploeg van schepen Bart Dhondt beantwoordt al uw vragen ivm het nieuwe circulatieschema nog tot 18u!: 22/06 Voorbereidingen voor het nieuwe circulatieschema + uitnodiging door de schepenen Bart Dhondt: 17/06 De Schepenen en mobiliteitsexperten van de Stad Brussel nodigen ons uit om te praten over wat er zal veranderen na 16 augustus 2022 met de invoer van het GoodMove mobiliteitsplan voor de Vijfhoek: 29/04 'Mises à sens unique, piétonnier... le plan qui va chambouler la mobilité dans le centre de Bruxelles (infographie)' - Le Soir - 17/02 'Hart van Brussel weert doorgaand autoverkeer' - De Standaard - 17/02 'Dit is het plan voor een autoluwe Vijfhoek' - Bruzz - 17/02 Vandaag werd het GoodMove plan voor de vijfhoek voorgesteld. Die gaat van kracht op 16 augustus: 17/02 2021 ‘Bart Dhondt: ‘Reken mij af op het circulatieplan voor de Vijfhoek'’ - Bruzz - 28/10 … ‘Het was een van zijn belangrijkste eisen tijdens de kiescampagne: de Vijfhoek moest autoluw worden via een lussenplan, vond Bart Dhondt (Groen). Een plan dat meteen zou tonen hoe de stad van morgen er ook elders in het gewest kan uitzien. Drie jaar later is er nog geen plan te bespeuren en worden zelfs sympathiserende burgerbewegingen ongeduldig. Dhondt sust: “Het komt er, en uiteindelijk zullen mensen inzien dat het een betere stad oplevert.”’ … … ‘De stad zal beter bereikbaar en aantrekkelijker zijn. Waarom kiest uitgerekend Total voor een hoofdzetel in de voetgangerszone, nabij de Brouckère? Ze willen goed bereikbaar zijn via het openbaar vervoer. Axa trok van de buitenwijken naar de Naamsepoort. Fortis bouwde een gloednieuwe hoofdzetel in de Vijfhoek met amper twee- tot driehonderd parkeerplaatsen voor duizenden werknemers. Als je kan kiezen tussen een plek aan de snelweg of het hart van een stad, met restaurants, cultuur en doordachte openbare ruimte ...’ … … ‘Waar mag de kiezer u op afrekenen in 2024? Dhondt: Het verkeersschema voor de Vijfhoek. Daarmee hebben we campagne gevoerd en het staat in het meerderheidsakkoord. De verenigingen hebben gelijk als ze daarop hameren. We bereiden het nu minutieus voor. Dat zal kritiek niet kunnen voorkomen, maar net zoals in Gent of Leuven zullen mensen snel inzien dat het een betere stad oplevert. … De ondertekenaars van deze oproep - waaronder het Comité Alhambra - vragen het College van de Stad Brussel om snel een gedurfd en visionair mobiliteitsplan voor te stellen: 16/09 2020 GOODMOVE: in het kader van het mobiliteitsplan Good Move hebben bewoners volgende noden voor onze wijk in kaart gebracht: 12/06