© Comité Alhambra 2024 - www.comitealhambra.be - www.facebook.com/quartieralhambra - comitealhambra@gmail.com
Comité Alhambra
Bart Dhondt (GROEN) en het Comité Alhambra Overzicht 2018 - 2024 Schepen van Mobiliteit en Openbare werken. Zie ook: GoodMove Kaaienwijk >>> 2024 Om de mobiliteitsproblemen aan te pakken rond parking Alhambra heeft het kabinet Bart Dhondt ons laten weten dat er in de Vander Elst straat ter hoogte van de Bloemenstraat een paaltje komt: 28/02 2023 Gisteren was er de inhuldiging van de Pelikaanstraat, de Sint Jan Nepomucenusstraat en de Koopliedenstraat in aanwezigheid van de schepenen Zoubida Jellab en Bart Dhondt: 23/11 In de vroege avond was het de beurt aan de bewoners die koffie en cake kregen aangeboden in aanwezigheid van Bart Dhondt. Voor de bewoners was het een moment voor een informele babbel met beide schepenen. Een uitnodiging van de Stad Brussel voor de inhuldiging van de Koopliedenstraat, de Pelikaanstraat en de Sint-Jan Nepomucenusstraat: 21/11 Heelwat nieuwe dropzones in de wijk! Binnenkort wordt het verplicht om daar uw deelstep te parkeren: 13/10 Om sluipverkeer tegen te gaan werd de Pelikaanstraat afgesloten voor inkomend verkeer vanaf de kleine ring dat een hoek wil afsteken naar de Emile Jacqmainlaan: 28/07 De herstellingswerken van het wegdek in de Sint Jan Nepomenusstraat, een deel van de Pelikaanstraat en een stuk van de Koopliedenstraat schieten goed op. De gezaagde kasseien zijn bijna helemaal gelegd en de voegen worden binnenkort met beton afgewerkt: 13/07 Met een paar weken vertraging zijn de herstellingswerken van het wegdek in de Sint Jan Nepomucenusstraat, een deel van de Pelikaanstraat en een stuk van de Koopliedenstraat van start gegaan: 19/06 Zoals beloofd het PV van de infovergadering gisteren met schepen Bart Dhondt over de herstellingswerken van het wegdek in de Sint Jan Nepomucenusstraat, een deel van de Pelikaanstraat en een stuk van de Koopliedenstraat: 16/05 Afspraak met Bart Dhondt nu maandag 15 mei om 17u: 12/05 Op vraag van een groep bewoners hebben we onlangs contact opgenomen met het kabinet Bart Dhondt in verband met de verkeerssituatie in de kleine straatjes rond parking Alhambra aan het begin van de Emile Jacqmainlaan: 03/05 Begin maart hadden we bericht dat de pas heraangelegde Antwerpsepoort op verschillende plaatsen al weer werd opgebroken en de aannemer nadien niet veel moeite deed om de bouwput fatsoenlijk af te werken: 18/04 Via het kabinet Dhondt werden de bevoegde diensten ingelicht en zoals u op deze 'voor / na' foto's kunt zien is sinds vandaag alles weer netjes afgewerkt! De heraanleg van de Antwerpse poort heeft de omgeving rond het frietkot aan ingang metro IJzer al een stuk aangenamer gemaakt. We merken echter dat het plein op verschillende plaatsen al weer werd opgebroken en de aannemer nadien niet veel moeite doet om de bouwput fatsoenlijk af te werken: 09/03 ‘Good Move: une baisse de 20% du trafic automobile dans le Pentagone’ - Le Soir - 16/02 Après six mois de circulation à la sauce « Good Move » dans le Pentagone bruxellois, la Ville de Bruxelles en tire un premier bilan positif. Elle affirme que les changements observés sont « conformes aux attentes », avec moins de transit automobile à travers le centre et davantage d’espace pour piétons et cyclistes. ‘19 % de circulation en moins dans le Pentagone depuis l’instauration de Good Move : voici le bilan des six premiers mois’ - DH. net - 16/02 Six mois après l’implémentation du plan de circulation Good Move dans le Pentagone bruxellois, le cabinet de l’échevin Bart Dhondt (Groen) livre ses premiers résultats. Selon les comptages réalisés à 74 carrefours bruxellois le 21 octobre 2021 et le 8 novembre 2022 entre 8 et 9h et entre 17 et 18h, le nombre de voitures a baissé de 19 % dans le Pentagone et de 16 % sur la Petite Ceinture. Le temps de parcours n’a quant à lui presque pas changé. ‘Een vijfde minder autoverkeer in de Vijfhoek door Good Move’ - Bruzz - 16/02 Sinds de invoering van het nieuwe circulatieplan rijden er zeker 19 procent minder auto’s rond in de Vijfhoek dan ervoor. Het fietsverkeer groeide dan weer met een vijfde. Terwijl andere gemeenten struikelen over Good Move lijkt de invoering in Brussel-Stad daarmee een succes. 2022 Hoe zit het nu precies met de heraanleg van de Lakensestraat?: 14/12 Het participatief proces is niet meer voor dit jaar. Wanneer dan wel, dat zou het kabinet Bart Dhondt laten weten van zodra ze een stand van zaken hebben gekregen van de MIVB. Wel beginnen vanaf januari de heraanleg van de straten rond BruCity. Vanmorgen zijn een vrachtwagen en een autocar tot ver op het De Brouckèreplein gereden. Bij het achteruitrijden heeft de vrachtwagen een zitbank beschadigd en de bus een paaltje aangereden: 14/07 De situatie aan het begin van de Emile Jacqmainlaan ter hoogte van het De Brouckèreplein is al een tijdje heel rommelig ingericht met bloembakken en betonblokken in allerlei vormen en formaten. De platgereden paaltjes - in fluo gemarkeerd - worden al een tijdje niet meer vervangen. We hebben Bart Dhondt een tijdje geleden een mail gestuurd met de vraag of er een plan is om dat stuk van de voetgangerszone beter in te richten, zonder gebruik te moeten maken van bloembakken en betonblokken. Nu op de Oeverpoort, de ploeg van schepen Bart Dhondt beantwoordt al uw vragen ivm het nieuwe circulatieschema nog tot 18u!: 22/06 Voorbereidingen voor het nieuwe circulatieschema + uitnodiging door de schepenen Bart Dhondt: 17/06 Fontein Antwerpse Poort: klaar voor de zomer!: 07/05 De Schepenen en mobiliteitsexperten van de Stad Brussel nodigen ons uit om te praten over wat er zal veranderen na 16 augustus 2022 met de invoer van het GoodMove mobiliteitsplan voor de Vijfhoek: 29/04 Vandaag werd het GoodMove plan voor de vijfhoek voorgesteld. Die gaat van kracht op 16 augustus: 17/02 De heraanleg van de Antwerpse Poort valt in de smaak bij deze spelende kinderen! Al met al een veel betere sfeer dan een aantal jaren geleden: 11/02 Fontein Antwerpsepoort: het kabinet Bart Dhondt laat ons weten dat de fontein eind deze maand afgewerkt zou moeten zijn!: 10/02 Onlangs werd een snelheidsheidsinformatiebord geïnstalleerd op de Hooikaai: 07/02 Tussentijdse balans: hoe heeft de huidige meerderheid van de Stad Brussel het gedaan de afgelopen 3 jaar?: 07/01 2021 Onlangs hebben we een vergadering gehad met schepenen Bart Dhondt. Deze puntjes werden besproken: 02/11 1. Heraanleg van de Lakensestraat 2. Afsluiten Pelikaanstraat en verminderen overlast van het transitverkeer in de Sint Rochusstraat en Ladderstraat. 3. Snelheidsremmers Hooikaai en Arduinkaai 4. De Velo boxx in de Ladderstraat zou verplaatst worden naar de Lakensestraat ter hoogte van de voormalige Taverne 54. ‘Bart Dhondt: ‘Reken mij af op het circulatieplan voor de Vijfhoek'’ - Bruzz - 28/10 … ‘Het was een van zijn belangrijkste eisen tijdens de kiescampagne: de Vijfhoek moest autoluw worden via een lussenplan, vond Bart Dhondt (Groen). Een plan dat meteen zou tonen hoe de stad van morgen er ook elders in het gewest kan uitzien. Drie jaar later is er nog geen plan te bespeuren en worden zelfs sympathiserende burgerbewegingen ongeduldig. Dhondt sust: “Het komt er, en uiteindelijk zullen mensen inzien dat het een betere stad oplevert.”’ … … ‘De stad zal beter bereikbaar en aantrekkelijker zijn. Waarom kiest uitgerekend Total voor een hoofdzetel in de voetgangerszone, nabij de Brouckère? Ze willen goed bereikbaar zijn via het openbaar vervoer. Axa trok van de buitenwijken naar de Naamsepoort. Fortis bouwde een gloednieuwe hoofdzetel in de Vijfhoek met amper twee- tot driehonderd parkeerplaatsen voor duizenden werknemers. Als je kan kiezen tussen een plek aan de snelweg of het hart van een stad, met restaurants, cultuur en doordachte openbare ruimte ...’ … … ‘Waar mag de kiezer u op afrekenen in 2024? Dhondt: Het verkeersschema voor de Vijfhoek. Daarmee hebben we campagne gevoerd en het staat in het meerderheidsakkoord. De verenigingen hebben gelijk als ze daarop hameren. We bereiden het nu minutieus voor. Dat zal kritiek niet kunnen voorkomen, maar net zoals in Gent of Leuven zullen mensen snel inzien dat het een betere stad oplevert. … De ondertekenaars van deze oproep - waaronder het Comité Alhambra - vragen het College van de Stad Brussel om snel een gedurfd en visionair mobiliteitsplan voor te stellen: 16/09 Heraanleg Antwerpse Poort: toch een extra boom in de Lakensenstraat: 13/07 Update heraanleg Antwerpse Poort - Lakensestraat: 05/07 Nieuwe Velo Boxx in de Van Gaverstraat: 16/06 Update heraanleg Antwerpse Poort / Lakensestraat: 09/06 Antwerpse Poort: na vijf jaar geduld, gaan de werken eindelijk van start!: 05/01 2020 Heraanleg Antwerpse Poort: de werken starten begin januari!: 17/12 Online infosessie 8/12: presentatie van het richtschema heraanleg Marguerite Durassquare: 30/11 PV van de vergadering met Bart Dhondt over de heraanleg van de Antwerpse Poort: 22/10 Deze 6 puntjes werden besproken. GoodMove: Hoe zorgen we voor een toegankelijkere Alhambrawijk met schone lucht en veilige straten? Geef zelf uw ideeën tijdens de twee online wijkvergaderingen met schepen van Mobiliteit Bart Dhondt en Schepen van Burgerparticipatie Arnaud Pinxteren: 02/10 Emile Jacqmainlaan en IJzerplein: nieuwe markeringen die de zone 30 moeten aanduiden op de grote assen binnen de Vijfhoek: 08/09 Nieuwe fietspaden in de Nieuwbrugstraat: 08/07 GOODMOVE: in het kader van het mobiliteitsplan Good Move hebben bewoners volgende noden voor onze wijk in kaart gebracht: 12/06 Vanaf vandaag maandag is het De Brouckèreplein definitief afgesloten voor het autoverkeer: 25/05 Morgen maandag wordt de hele vijfhoek een woonerf waar voetgangers en fietsers altijd voorrang hebben, ook op de grote verkeersassen zoals de Emile Jacqmainlaan en de Lakensestraat: 10/05 Het is zover, de Emile Jacqmainlaan heeft een rijvak minder. Zo ontstaat er een betere verbinding met de voetgangerszone aan het De Brouckèreplein en is er meer plaats voor fietsers: 07/05 Momenteel zijn er voorbereidende werken bezig om de Emile Jacmainlaan terug te brengen van twee rijbanen tot één rijvak, zoals dat onlangs is gebeurd met de Adolphe Maxlaan: 04/05 ‘Pentagone à Bruxelles: une zone 20 avec piétons et cyclistes prioritaires’ - Le Soir.be - 20/04 ‘Vijfhoek wordt woonerf, Ter Kamerenbos blijft nog autovrij’ - Bruzz - 20/04 2019 Interpellatie van de gemeenteraad van 2 december 2019: Vraag van dhr. Wauters, Gemeenteraadslid, aan Bart Dhondt betreffende de nadelen voor de zachte mobiliteit van de sluiting van langere duur van de Koopliedenstraat tussen de Lakensestraat en de Pelikaanstraat: 02/12 Tot onze grote verrassing is de Lakensestraat ineens duurzaam afgesloten – zoals het mobiliteitsplan dat al jaren voorziet, en zonder dat wij er hebben naar moeten vragen. Het inrijden van de stad wordt voortaan onmogelijk gemaakt door een grote, moeilijk te verplaatsen bloembak: 16/10 Gemeenteraad: Vraag van Els Ampe aan Bart Dhondt over de verkeerssituatie in de Lakensestraat en bus 46: 07/10 Bus 46 + heraanleg van de Antwerpse Poort: constructieve vergadering met de bevoegde schepen: 16/07 De vergadering is op een zeer constructieve wijze verlopen, waarvoor dank Dossier: ‘Terugkeer van Bus 46’: Overzicht: 04/08 Afgelopen dinsdagavond, ondanks het slechte weer, hebben we vier Ecolo-Groen! schepenen ontmoet om samen met hen een wandeling te maken door de wijk: 14/03 2018 Verkiezingen 2018: hoe heeft de meerderheid het gedaan? Een samenvatting van de acties van de uittredende meederheid aan de hand van persartikels, video's, onze politieke enquête, emails en berichtjes op Facebook van de afgelopen jaren. Interpellatie door Bart Dhondt van de Gemeenteraad over de heropening van de ‘Taverne 54’ na onze Facebookpost: 24/09 Bart Dhondt: ‘Taverne 54 gaat waarschijnlijk terug open in de alhambrawijk. Het is de eigenaar van het vroegere Tropicana die de straat is overgestoken en van daaruit verder zorgt dat het onleefbaar wordt in de wijk: drugshandel, druggebruik en ongecontroleerde prostitutie. De Burgemeester en zijn politie volgt de zaak gelukkig op de voet op. Een definitieve sluiting kan hij echter niet opleggen. En kan pas eens er nieuwe feiten zijn vastgesteld. Dus we zitten vast in een cyclus die enkel doorbroken kan worden als de Stad de problematische bars en hotels opkoopt en samen met de wijk, het gewest en de verenigingen een structurele oplossing uitwerkt. Wij willen er alles aan doen om de leefbaarheid van de wijk te garanderen. Ongecontroleerde straatprostitutie in een woonwijk kan niet.’ VIDEO: Het Brusseldebat - Bruzz - 04/09 Bart Dhondt voor Ecolo/GROEN!