Start Dossiers Drugs en prostitutie Acties Media Het Comité Meewerken Journalist? Video Verkiezingen '18 Archief Contact FR >>>
© Comité Alhambra 2021 - www.comitealhambra.be - www.facebook.com/quartieralhambra - comitealhambra@gmail.com
Comité Alhambra
Mobiliteitsplan voor de wijk Overzicht 2014 - 2021 2021 Het Brussels Gewest organiseert een bevraging over de heraanleg van het Sainctelettekruispunt en het IJzerplein: 22/02 Antwerpse Poort: na vijf jaar geduld, gaan de werken eindelijk van start!: 05/01 2020 Online infosessie 8/12: presentatie van het richtschema heraanleg Marguerite Durassquare: 30/11 PV van de vergadering met Bart Dhondt over de heraanleg van de Antwerpse Poort: 22/10 Deze 6 puntjes werden besproken. GoodMove: Hoe zorgen we voor een toegankelijkere Alhambrawijk met schone lucht en veilige straten? Geef zelf uw ideeën tijdens de twee online wijkvergaderingen met schepen van Mobiliteit Bart Dhondt en Schepen van Burgerparticipatie Arnaud Pinxteren: 02/10 Emile Jacqmainlaan en IJzerplein: nieuwe markeringen die de zone 30 moeten aanduiden op de grote assen binnen de Vijfhoek: 08/09 Vandaag, morgen woensdag en donderdag, contactmomenten ter plekke over de heraanleg van de Marguerite Duras Square: 25/08 VIDEO: in augustus, contactmomenten ter plekke over de heraanleg van de Marguerite Duras Square: 16/07 De Stad Brussel heeft ons dossier aanvaard om van een deel van de Koopliedenstraat deze zomer een speelstraat te maken: 15/07 Nieuwe fietspaden in de Nieuwbrugstraat: 08/07 GOODMOVE: in het kader van het mobiliteitsplan Good Move hebben bewoners volgende noden voor onze wijk in kaart gebracht: 12/06 Zwaluwenstraat: de werken werden onlangs afgerond. De straat ziet er een stuk minder rommelig uit!: 03/06 Vanaf vandaag maandag is het De Brouckèreplein definitief afgesloten voor het autoverkeer: 25/05 Vanaf maandag wordt het volledige De Brouckèreplein - ook kant UGC - definitief afgesloten voor het autoverkeer: 19/05 GOODMOVE: heraanleg van de 'Marguerite Durassquare': 13/05 Enquête: De dienst Groene Ruimten van de Stad Brussel wil de Marguerite Durassquare helemaal opfrissen (tussen de steenkoolkaai en de Arduinkaai). Morgen maandag wordt de hele vijfhoek een woonerf waar voetgangers en fietsers altijd voorrang hebben, ook op de grote verkeersassen zoals de Emile Jacqmainlaan en de Lakensestraat: 10/05 Het is zover, de Emile Jacqmainlaan heeft een rijvak minder. Zo ontstaat er een betere verbinding met de voetgangerszone aan het De Brouckèreplein en is er meer plaats voor fietsers: 07/05 Momenteel zijn er voorbereidende werken bezig om de Emile Jacmainlaan terug te brengen van twee rijbanen tot één rijvak, zoals dat onlangs is gebeurd met de Adolphe Maxlaan: 04/05 ‘Pentagone à Bruxelles: une zone 20 avec piétons et cyclistes prioritaires’ - Le Soir.be - 20/04 ‘Vijfhoek wordt woonerf, Ter Kamerenbos blijft nog autovrij’ - Bruzz - 20/04 2019 Het is dit jaar tien jaar geleden dat twee kruispunten in de wijk werden afgesloten op vraag van de bewoners die hun buik meer dan vol hadden van de autocarrousels die ontstonden door de straatprostitutie: 09/11 Aanleg afgescheiden fietspaden Rogier / IJzer: de voorbereidende werken zijn bezig: 23/04 Vanaf vandaag dinsdag, sluiting van een deel van de Arduinkaai (naast de KVS) voor straatwerkzaamheden: 02/04 De sluiting zal ook gebruikt worden als test om te zien of dat deel van de kaai eventueel definitief tot voetgangerszone omgevormd kan worden. 2018 De bloembak gesitueerd in de Koopliedenstraat staat terug op haar oorspronkelijke plaats: 29/11 Ter herinnering, de betonblokken/bloembakken werden geplaatst om de autocarrousels gelieerd met de straatprostitutie te breken. We zijn er ons van bewust dat dit geen ideale situatie is maar enkele jaren geleden was de Koopliedenstraat een lawaaierige prostitutie-drive in waar auto's bumper tegen bumper stonden aan te schuiven, zowel overdag als 's nachts. Met als gevolg: nooit eindigende opstoppingen waardoor het voor een aantal bewoners heel moeilijk werd om nog zonder al te veel tijdverlies met hun auto aan hun domicilie te geraken. Meer over dit onderwerp op onze oude site: 'Mobiliteitsplan' Overzicht 2006 - 2012 (archief): http://www.comitealhambra.be/archive/nl/nieuws/mobiliteitsplan.html 2017 Het Comité Alhambra heeft onlangs een onderhoud gehad met schepen Els Ampe over de heraanleg van de Antwerpse Poort en het mobiliteitsplan voor de Pelikaanstraat: 07/11 Op vraag van de bewoners hebben we mevrouw Ampe gevraagd om de Pelikaanstraat af te sluiten, alsook de Sint Jan Nepomucensstraat en Sint Rochusstraat (= zijstraten Emile Jacqmainlaan). Men kan de wijk inrijden via de zijstraten van de Nieuwbrugstraat. Mevrouw Els Ampe ging akkoord met de plannen. De bevoegde diensten zijn nu aan het uitzoeken hoe het plan kan worden uitgevoerd. 2016 Mail aan mevrouw Els Ampe ivm de voorlopige heraanleg van de Antwerpse Poort en het mobiliteitsplan voor de wijk: 22/09 Gisterennamiddag hebben we een gesprek gehad met schepenen van mobiliteit Els Ampe (afsluiten van de Antwerpse Poort, mobiliteitsplan, straatprostitutie): 11/05 1. Antwerpse Poort: Mevrouw Ampe vindt dat de Antwerpse Poort gesloten moet blijven, zoals dat nu het geval is. Het plein zal binnenkort voorlopig heraangelegd worden (eind juni). Alles zal op niveau met de voetpaden gebracht worden door middel van beige asfalt. De inkomende straat, nu afgezet met paaltjes, verdwijnt op die manier. Op iets langere termijn zal de frituur en het Villo punt verplaatst worden zodat het plein beter gebruikt kan worden, bijvoorbeeld door de wekelijkse markt. 2. Mobiliteitsplan voor de wijk Mevrouw Ampe zal het plan bekijken dat we hebben opgesteld samen met de brandweer. Dat plan moet het niet residentieel verkeer verhinderen, voornamelijk gelinkt met de straatprostitutie. Op die manier willen we de prostitutiecaroussels (bijvoorbeeld in de Pelikaanstraat) verminderen. Op 10 mei heeft het Comité Alhambra een afspraak met mevrouw Els Ampe. Op het programma: een mobiliteitsplan voor de wijk en de heropening van de Antwerpse Poort: 27/04 Het Comité heeft dinsdag 8 maart een afspraak gehad met minister Pascal Smet. (Mobiliteitsplan, wekelijkse markt): 11/03 2015 Mevrouw Ampe is ons komen uitleggen dat het paaltjesplan voor de wijk niet zal worden uitgevoerd: 9/11 Iets meer dan een jaar geleden heeft schepenen Els Ampe ons haar ‘paaltjesplan’ voorgesteld: ze wou via intrekbare paaltjes grote delen van de wijk enkel nog toegankelijk maken voor buurtbewoners die middels een badge de wijk konden inrijden met de auto.   Op die manier zou de prostitutiecarrousels gebroken worden en zouden de bewoners van de Alhambrawijk een veel rustiger wijk hebben en altijd parkeerplaats … Het Comité Alhambra heeft het afgelopen jaar veel gemaild en gebeld om op de hoogte te blijven van de evolutie van dit plan totdat mevrouw Ampe ons tijdens een vergadering een goeie week geleden gezegd heeft dat het paaltjesplan niet doorgaat en wel omwille van deze reden: Een federale wet zegt dat als je een straat autovrij wil maken, je alle parkeerplaatsen moet verwijderen. De politie van Brussel volgt de wet nogal naar de letter, wat dus zou betekenen dat alle parkeerplaatsen zouden moeten verdwijnen in elke straat die door een intrekbaar paaltje wordt afgesloten. Dat lijkt ons niet echt realistisch. Dus het plan is afgevoerd, tenzij er toch nog een oplossing gevonden wordt voor de parkeerplaatsen maar die kans is vrij klein …   2014 Overzicht van waar de intrekbare paaltjes zouden komen, plan getekend door mevrouw Els Ampe: 14/03/2014