© Comité Alhambra 2024 - www.comitealhambra.be - www.facebook.com/quartieralhambra - comitealhambra@gmail.com
Comité Alhambra
Historiek van het afsluiten van de straten in de Alhambrawijk. Op vraag van de bewoners werden in februari 2009 twee kruispunten afgesloten om de prostitutiecarrousels te breken die voor veel overlast zorgden in de wijk. Zo zijn er zes doodlopende straten ontstaan: Van Gaverstraat, Koopliedenstraat langs beide kanten van de Lakensestraat, Spaarstraat en de Sint Jan Nepomucenusstraat. De auto’s kunnen vrij de straat inrijden maar moeten langs dezelfde kant terug uitrijden. Er is dus geen doorsteek meer mogelijk. Dit is geen ideale oplossing maar het heeft er wel voor gezorgd dat de prostitutiecarrousels - soms 400 auto’s per half uur - uit het straatbeeld verdwenen zijn. Overzicht 2006 - 2024 Pagina 2: 2008 22 december Vanaf eind januari 2009 (dus volgende maand ...) zouden een aantal straten in de Alhambrabuurt afgesloten worden. Het gaat om een mobiliteitstest om de autocarrousels in de wijk te breken. De laatste beslissingen werden vandaag genomen tijdens een rondtocht in de wijk met de heer Willem Stevens (Kabinet El Ktibi), mevrouw Maud Verkindere (Kabinet Ceux), een afvaarding van politie en brandweer. De bedoeling is om gedurende een aantal maand het mobiliteitsplan uit te testen, eventueel aan te passen, vooraleer over te gaan tot de definitieve installatie van bijvoorbeeld intrekbare paaltjes, enz. Binnenkort verdeelt de Stad Brussel een flyer in de wijk met meer uitleg over het plan. 18 november Tijdens de publieke vergadering 'Forum' in de stadsfeestzaal op het Sint Katelijneplein, in aanwezigheid van schepenen El Ktibi, Ceux en Close, heeft burgemeester Thielemans de aanwezige buurtbewoners uitgebreid aangekondigd dat de Taks Force Prostitutie rond de prostitutieproblematiek een aantal beslissingen heeft genomen. Die zouden binnenkort uitgevoerd worden: Een mobiliteitsplan zal uitgetest worden, en dat begin januari 2009 voor een periode van minimum 3 maanden. De bedoeling is om een aantal straten af te sluiten met speciaal ontworpen betonblokken. Die fysieke hindernissen bestaan uit een blok beton met daarin verticaal geplaatst een aantal rubberen buizen. Auto's kunnen niet over die blokken rijden, brandweerwagens wel. Op die manier zou het bezwaar van de brandweer wegvallen om een aantal straten af te sluiten. Na een evaluatieperiode zouden de betonblokken vervangen worden door het systeem van de intrekbare paaltjes met nummerplaatherkenning. Er komt opnieuw een mobiel politiecommissariaat aan het frietkot aan de Antwerpse poort. De aanwezigheid van politie en doorgedreven politiecontroles zouden de autocarrousels sterk moeten afzwakken. Het stadsbestuur probeert het parket te overhalen om systematisch gevolg te geven aan PV's opgesteld door de politiediensten ivm inbreuken op de openbare orde in de Alhambrawijk (zoals het negeren van de borden 'plaatselijk verkeer', prostituees die klanten ronselen, pooierschap, geluidsoverlast, enz). De politie blijft intens controles uitvoeren in de wijk, zoals ze dat ook in het verleden gedaan hebben. Het prostitutiecafé Tropicana zou een maand haar deuren moeten sluiten. Die maatregelen zijn het gevolg van de overlast die de afgelopen maanden opnieuw is toegenomen. Nogal wat buurtbewoners - vooral jongen gezinnen met kinderen - hebben brieven geschreven om de burgemeester om hulp te vragen. Hij lijkt daar nu gehoor aan te willen geven. 15 oktober Uit een mail van kabinet Smet citeren we het volgende: …wij gaan samen met mobiliteit en de politie een aantal blokkeringen van straten met traffic blocks testen op basis van een mobiliteitsstudie die in het verleden is gemaakt. Traffic blocks maken een flexiebel optreden en testen mogelijk. Het enige knelpunt hierbij is de toelating van de brandweer. Als die akkoord is, kunnen we eindelijk fysiske en zichtbare maatregelen uitproberen. Eens de automatische paaltjes erzijn kunnen desgevallend straten voor niet-bewoners afgezet worden …’ 13 oktober De heer Stevens - kabinetschef van de schepen van Openbare Werken Ahmed El Ktibi heeft ons verteld dat de Task Force Prostitutie deze maand voor de eerste keer is samengekomen. De stad, politie, brandweer en parket hebben er de prostitutieproblematiek in de Alhambrawijk besproken. Voor het eerst wordt er nagedacht over een globale aanpak. Het paaltjesplan (zie verder) komt er, maar men zou al vroeger tot zichtbare oplossingen willen komen en dan toch straten voorlopig afsluiten met betonblokken en andere fysieke hindernissen. Zo kan men een aantal mobiliteitsplannen uittesten en flexibel bijsturen vooraleer te beslissen over een definitief plan. De stad is er zich van bewust dat de overlast de laatste maanden is toegenomen (zie brief Thielemans van mei 2008). Zij hebben ons verteld dat ze via de Task Force snel concrete maatregelen willen bewerkstelligen. 12 juni Tijdens een vergadering op initiatief van het Comité Alhambra hebben een afvaardiging van een tiental buurtbewoners, het Comité Alhambra en handelaars gepraat met de schepenen Fassi-Fihri en Ceux over de straatprostitutieproblematiek in de Alhambrawijk. De schepenen hebben toegegeven dat ook zij op de hoogte waren van de toegenomen overlast tijdens de afgelopen maanden en dat bijkomende maatregelen zich opdrongen. Het mobiel paaltjesplan blijft een optie en is opgenomen in de begroting van de comfortzone Grote Markt. De realisatie daarvan zou nog wel een tijd op zich laten wachten omwille van de administratieve en technische beslommeringen. Ook werd er gesproken over een mobiel politiecommissariaat. Het Comité Alhambra heeft een kopie afgegeven van de petitie om haar eisen kracht bij te zetten: een mobiliteitsplan met intrekbare paaltjes zou voor de wijk al een hele verbetering kunnen zijn. Er werd afgesproken om over zes maanden opnieuw een vergadering te beleggen om de vooruitgang te kunnen evalueren in dit dossier. 20 februari De heer Stevens - kabinetschef van de schepen van Openbare Werken Ahmed El Ktibi - heeft ons gezegd dat de plaatsing van geautomatiseerde paaltjes in de Alhambrawijk volop onderzocht wordt - een budget werd reeds opgenomen in de begroting van de comfortzone rond de Grote Markt en de politie zou haar fiat gegeven hebben. Omdat men verkiest geen manuele paaltjes te plaatsen - die zijn onbetrouwbaar en omslachtig in gebruik voor zowel politie, brandweer als voor de buurtbewoners - blijven er enkele technische problemen die opgelost moeten worden vooraleer er kan overgegaan worden tot de uitvoering van het installeren van de geautomatiseerde paaltjes. Die procedure zou nog minstens zes maanden in beslag nemen. De heer Stevens vraagt ons om nog even geduld te hebben tot die laatste obstakels van de baan zijn. 2007 23 november Minister Pascal Smet heeft ons per mail laten weten dat er in 2008 een budget voorzien is voor de plaatsing van geautomatiseerde mobiele paaltjes. In afwachting van de installatie van dit systeem zou hij al aan schepen Ceux en burgemeester Thielemans kunnen voorstellen om manueel bedienbare paaltjes, die bedienbaar zijn met een sleutel, in de wijk te installeren. Dit kan in het voorjaar van 2008 gebeuren. Hij zou ons nog precies laten weten wanneer. Nadien zal er dan een geautomatiseerd systeem van paaltjes geïnstalleerd worden. Dit duurt iets langer omdat de bestelling verloopt via een openbare aanbesteding die naast de Alhambrawijk ook bedoeld is voor de uitbreiding van de comfortzone rond de Grote Markt. 12 oktober Brief aan burgemeester Thielemans Meer >>> 23 september Lancering petitie om de eis voor een mobiliteitsplan kracht bij te zetten Meer >>> 20 september Volgens minister Pascal Smet zijn intrekbare paaltjes besteld om een aantal straten in de Alhambrawijk 's nachts af te sluiten, in het kader van een mobiliteitsplan. De plaatsing van de paaltjes zou voor februari 2008 voorzien zijn. 2 augustus Rondleiding op een donderdag om 1 uur 's nachts met Pascal Smet, Willem Stevens (kabinetschef van de schepen van Openbare Werken Ahmed El Ktibi) en een afvaardiging van het Kabinet Ceux, om de verkeersproblematiek in de wijk te bekijken. Ondanks dat de zomermaanden traditioneel de rustigste maanden zijn in Brussel waren er toch heelwat auto's die de borden plaatselijk verkeer negeerden en onder het cameratoezicht een autocarrousel vormden die langs de vele prostituees schoof. Pascal Smet stelde nogmaals de intrekbare paaltjes voor als de meest logische oplossing voor de verkeersoverlast. In september zou de problematiek besproken worden tijdens de vergadering Werkgroep Mobiliteit. 31 juli Antwoord van de heer Ceux op het antwoord van het Comité Alhambra. Het plaatsen van intrekbare paaltjes lijkt mij a priori een positief, te overwegen voorstel. Het is een soepelder systeem dan het instellen van éénrichtingsverkeer of doodlopende straten. Er blijven nochtans belangrijke vragen bestaan wat het beheer en de haalbaarheid van zo’n systeem betreft. Wat met de praktische problemen zoals bv de toegang ‘s avonds voor de bezoekers van de bewoners ? Ik zet dit punt, gezien de belangrijkheid van het probleem, op de dagorde van de eerstvolgende vergadering van de Werkgroep Mobiliteit (half september) waarop ik eveneens mijn kollega schepen El Ktibi en de diensten van Politie zal uitnodigen. Wij zullen niet nalaten U van de evolutie van dit dossier op de hoogte te houden. Met hoogachting. Christian Ceux Schepen van Stedenbouw en Mobiliteit 18 juli Antwoord van het Comité Alhambra op de mail van de heer Ceux: Geachte heer Ceux, Hartelijk dank voor uw antwoord. In andere steden, zoals Antwerpen, Gent, Oostende, Charleroi en Bergen werd de prostitutieproblematiek wel aangepakt door het afsluiten van straten. Het is de enige manier om de autocarrousels te breken. De samenhang vvan een wijk hangt in grote mate af van de leefbaarheid ervan. Autocarrousels vormen een zware hypotheek op onze wijk. De camera's hebben enkel effect overdag. 's Nachts tijdens het weekend is het er - zoals reeds gezegd - bumperrijden. U hoeft ons niet op ons woord te geloven. Wij nodigen u uit om het zelf eens te komen zien, bijvoorbeeld op een vrijdagnacht na middernacht. U zal onder de indruk zijn. Wij hebben onlangs een gesprek gehad met de heer Smet en de heer Willem Stevens van het kabinet Amhed El ktibi naar aanleiding van een incident met de politie. Zij stelden voor om automatische paaltjes te plaatsen, eerst de klassieke en in een latere fase de automatische die ook in Bergen gebruikt worden. Zo kunnen 's nachts een aantal straten afgesloten worden. Overdag blijft alles bij het oude en kunnen bijvoorbeeld brandweer en politie toch door mits gebruik van een code of een magnetische kaart. Dit zou een goed compromis kunnen zijn tot u een Gemeentelijk mobiliteitsplan heeft uitgewerkt. Indien u echt gevoelig bent aan de problematiek in onze wijk - waar we niet aan twijfelen - zouden wij het bijzonder apprecieren indien u die optie in overweging nam. 18 juli Antwoord per mail van de heer Ceux: De studie van het mobiliteitsplan van de wijk die onder de vorige legislatuur werd voorgesteld lijkt ons voornamelijk gericht op maatregelen die hinderlijk zijn voor een samenhang in de mobiliteit in de wijk, daar waar het de bedoeling is om het verkeer van de clienten van prostitués tegen te gaan. Mobiliteit wordt gebruikt als werkinstrument om een antwoord te bieden aan een ander soort probleem. Wij kunnen de problemen rond de straatprostitutie niet oplossen, evenmin als de problemen ivm veiligheid, burgerzin, enz... door simpelweg de straten af te sluiten voor het verkeer. Specifieke maatregelen zijn nodig om deze moeilijke prostitutieproblematiek aan te pakken. Camera’s bijvoorbeeld hebben een positieve impact. Wij moeten dus ijveren om de specifieke aanpak te verbeteren. Het probleem in verband met het transitverkeer (buiten de prostitutie) moet in de hele Vijfhoek aangepakt worden. Mijn prioriteit is dan ook om een Gemeentelijk Mobiliteitsplan uit te werken voor het hele grondgebied van de Stad. Dit werkinstrument zal op grote schaal een coherentere mobiliteitspolitiek toelaten, ook op lokaal vlak. Wat betreft de installatie van café-terrassen, heb ik aan mijn collega Schepen van de Handel, die bevoegd is voor de toelatingen van terrassen op de openbare weg, gevraagd de situatie te onderzoeken en bijzondere aandacht te besteden aan overtredingen. Zelfs indien ik moet vaststellen dat de antwoorden die kunnen gegeven worden aan het grootste deel van de problemen van de wijk Alhambra, niet rechtstreeks tot mijn bevoegdheid inzake mobiliteit behoren, kan ik U nochtans verzekeren dat ik gevoelig ben voor de problemen waarmee U te maken hebt en ik zeer aandachtig zal zijn voor het gevolg dat gegeven wordt aan bovengenoemde maatregelen. Met vriendelijke groeten. Christian Ceux Schepen van Stedenbouw en Mobiliteit. 4 juli Onderhoud met minister Pascal Smet en Willem Stevens, kabinetschef van de schepen van Openbare Werken Ahmed El Ktibi. Zij stelden voor om bepaalde straten 's nachts af te sluiten. Dat kan met geautomatiseerde paaltjes, in een eerste fase de klassieke groene die met een sleutel geopend kunnen worden. Later elektronische, die in werking gesteld kunnen worden met een kaart of een code. Binnenkort zou er met de heer Stevens door de wijk gewandeld worden om de knelpunten en oplossingen verder te bespreken. Verslag >>> 21 juni Brief aan schepen van mobiliteit Christian Ceux: Beste heer Ceux, Een maand geleden - toevallig op de dag van de plaatsing van de camera’s, heeft u met enkele buurtbewoners een verkennende ronde gemaakt in de Alhambrawijk, met het oog op het uitwerken van een mobiliteitsplan. Sinds de komst van de camera’s is de verkeersleefbaarheid van de wijk overdag verbeterd. ’s Nachts echter, vooral tijdens het weekend, blijft het bumperrijden, en zorgen de autocarrousels – vele honderen auto’s per uur, voor overlast die we nu al sinds jaar en dag aanklagen. Wij hadden u daarom willen vragen of u de beelden van de camera’s zou willen bekijken, vooral die gefilmd ’s nachts tijdens het weekend. Indien we u daar nog van moeten overtuigen, zult u zien dat we geen beroepsklagers zijn, maar dat we met een echt probleem zitten waarvoor we uw hulp nodig hebben. Een doordacht mobiliteitsplan kan paal en perk stellen aan een aantal invloeden die de verkeersleefbaarheid - en de leefbaarheid tout court, in onze wijk sterk aantasten. Wij hopen dat de aanzet die u gegeven heeft zowel voor als na de gemeenteraadsverkiezingen om tot oplossingen te komen tot resultaten mogen leiden, en dat in een nabije toekomst. De buurtbewoners zouden u daar enorm dankbaar voor zijn. Pdf >>> 1 juni Brief aan schepen van mobiliteit Christian Ceux Meer >>> 4 april Antwoord per mail van de heer Ceux op onze brief: Madame, Monsieur, Je vous remercie pour votre courriel de ce 3 avril 2007 par lequel vous me faites part de vos souhaits concernant l’exécution d’un plan de mobilité déjà envisagé dans le passé. Sensibilisé à votre problématique, j’aimerai davantage me pencher sur la question afin de prendre connaissance de l’entièreté du dossier ainsi que des différentes décisions prises dans le passé. Je ne manquerai pas de prendre contact avec vous le plus rapidement possible afin d’entendre votre point de vue à ce sujet. Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l’expression de mes sentiments les meilleurs. Christian Ceux Echevin de l’Urbanisme et de la Mobilité' 28 maart Brief aan schepen van mobiliteit Christian Ceux Meer >>> 2006 December Brief aan burgemeester Thielemans Meer >>> Oktober Burgemeester Thielemans heeft beslist - op vraag van de brandweer - om het mobiliteitsplan voor 'onbepaalde tijd' uit te stellen. Tom Sanders, van het Kabinet Thielemans, heeft ons verzekerd dat het plan niet definitief is opgeborgen, maar dat er eerst nog een aantal zaken uitgeklaard moeten worden. Uitvoeringstermijnen kon hij niet geven. Een ding is zeker: voor 1 december - dag van de aanstelling van het nieuwe schepencollege - zou er niets meer gebeuren. Het Comité Alhambra zou begin december opnieuw contact opnemen met de heer Sanders van het Kabinet Thielemans. Waarschijnlijk zal de hele procedure - openbaar onderzoek, test, enz - opnieuw worden uitgevoerd ... Wij hopen dat het nieuwe stadsbestuur niet langer het hoofd in het zand steekt en werk maakt van een globaal plan dat de overlast veroorzaakt door straatprostitutie aanpakt. De straatprostitieproblematiek is een reëel probleem dat elke maand erger wordt. Met het wijkcontract 'De Kaaien' dat de woonfunctie wil promoten en de in aanbouw zijnde nieuwe appartementsblokken in de Koopliedenstraat zullen de spanningen tussen bewoners en de straatprostitutie enkel maar toenemen. Bovendien hebben alle politieke partijen in onze enquête die we gehouden hebben vlak voor de verkiezingen het engagement aangegaan om de prostitutie op korte termijn uit de wijk te bannen. Zij waren het volmondig met de buurtbewoners eens dat straatprostitutie in een woonwijk niet op zijn plaats is. Wij hopen dat ze hun woord nakomen. Oktober Op maandag 2 oktober werd in de wijk een 'vrachtwagentest' gehouden, samen met de brandweer, de politie, enkele handelaars en schepen Bruno De Lille. De bedoeling was om te zien of grote voertuigen binnen het nieuwe mobiliteitsplan nog voldoende konden manoeuvreren. De brandweer was er met hun ladderwagen. Zij hebben nog een aantal opmerkingen gemaakt over het plan, vooral betreffende de koopliedenstraat kant Emile Jacqmainlaan. Globaal gezien kon het mobiliteitsplan uitgevoerd worden zoals die nu op papier staat. Ook de politie was overwegend positief. In de eerste helft van oktober zou nog een vergadering belegd worden door schepen Bruno De Lille met politie en brandweer om de laatste onduidelijkheden uit te klaren. September De stad, onder leiding van schepenen De Lille en Decloux, hebben overleg gepleegd met een aantal handelaars in de wijk. Tijdens de eerste helft van september zouden tests uitgevoerd worden om te controleren of die handelaars nog te bereiken zijn per vrachtwagen. Na een evaluatie zou het mobiliteitsplan echt uit de startblokken schieten, en dat voor het einde van de maand. Augustus Het openbaar onderzoek betreffende het mobiliteitsplan voor de Alhambra-wijk werd op 15 augustus afgerond. Dat is acht dagen later dan voorzien zodat zoveel mogelijk mensen de kans zouden krijgen om te reageren. Momenteel worden de reacties onderzocht. Veelgestelde vragen waren: - Wanneer zouden de straten afgesloten worden? Kon dat later dan 17u? - Hoe zouden de straten afgesloten worden? - Een aantal bewoners had schrik dat de prostitutie zich zou verplaatsen naar hun straat. Algemeen genomen waren de reacties positief. De bevoegde instanties onderzoeken momenteel waar het plan nog dient aangepast te worden. Ook willen ze met een aantal handelaars gaan praten. Een nieuw voorstel zou eind deze maand klaar moeten zijn zodat begin september het mobiliteitsplan uitgetest kan worden. Document opgesteld door Stad Brussel: 'Synthese van de opmerkingen van bewoners en bedrijven' >> Juli Om de verkeersleefbaarheid in onze wijk te verbeteren heeft het stadsbestuur een mobiliteitsplan uitgewerkt. Dat plan is grotendeels gebaseerd op het voorstel dat het Comité Alhambra een tijd geleden had uitgedacht. Schepen Bruno De Lille heeft de voorbije maand overleg gepleegd met de verschillende instanties (stadsbestuur, politie, Bravvo, ...) om na te gaan in hoeverre zo'n mobiliteitsplan realiseerbaar is. Zij hebben samen een voorstel uitgewerkt dat reeds snel uitgetest kan worden. Maar eerst wil het stadsbestuur de inwoners raadplegen. Tijdens de maand juli zullen de bewoners van de Alhambra-wijk een voorstel van het mobiliteitsplan met een begeleidende brief in hun bus krijgen. Zo weet iedereen wat het plan precies inhoudt en kunnen er per brief of per mail eventueel opmerkingen gesuggereerd worden (tot en met 7 augustus). Bedoeling is dat het plan in fases uitgetest wordt. Niets is definitief. Er zal, indien nodig, snel bijgestuurd kunnen worden. Het Comité Alhambra heeft reeds de kans gekregen om suggesties te maken. Wij vinden dat het plan een kans moet krijgen. Iedereen is het er over eens: de verkeersleefbaarheid in onze wijk moet verbeteren, een globale aanpak van de verkeerssituatie, die verder gaat dan het plaatsen van 'plaatselijk verkeer' borden en zone 30, is daarom een noodzaak. Voorstel plan >> brief van de stad Brussel: 'Alhambra-wijk, onderzoek' >> <<< Terug naar pagina 1